humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

حقوق اقلیت ها

حقوق اقلیت ها

اقلیت به مجموعه افرادی گفته می شود که با توجه به  یکی ازعوامل انسانی در یک سرزمین یا کشور  یا منطقه از تعداد افراد کمتری برخوردارندمثلا در جایی که بیشتر افراد سفید پوستند انها سیاهند  یا جایی که دین بیشتر افراد مسیحی است انها مسلمانند یا در جایی که بیشتر افراد ترکند انها  قوم کردند  و مثالهایی از این قبیل که در تمام  جاها یافت می شود .

به وجود امدن اقلیت  دلایل بسیار زیادی دارد که می توانم به چند نمونه از انها اشاره کنم  مثلا در اثر جنگی افرادی

از محلی به محل دیگر رفته اند و در انجا تبدیل به اقلیت شده اند یا بر اساس تقسیمات دولت ملتی (کشور)انها از منطقه خود جدا شده و جزئ کشور دیگری شده و به اقلیت تبدیل شده اند .

تعریف اقلیتو نحوه به و جود امدنش را گفتیم که به نظرم در اهمیت کمتری است زیرا که امروزه ما دارای اقلیت در تمامی کشورهای دنیا هستیم که چالشهای حقوقی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بسیاری  به و جود اورده است .در این نوشتار ما بیشتر از منظر حقوقی می خواهیم نگاه کنیم.

حقوق بشر برای تمامی انسانهاست  بدون هر تبعیضی. هر عامل تبعیضی   نمی تواند عامل  سلب حقوق انسانی شود بنابراین  اقلیت بودن نیز نمی توان دلیلی بر این باشد که انسانی را از حقوق  بشری خود محروم سازیم.

یکی از چالشهای مهم امروزی اقلیت ها می باشند که در جای جای  این جهان وجود دارند و  به راحتی حقوق انها  از بین می رود .

نمونه های بسیاری  هستند که من به  منطقه ی که در ان زندگی می کنم اشاره می کنم .

حقوق دیگر ادیان  به جز مسلمانان در خاورمیانه . تمام خاورمیانه مسلمانان در اکثریت به سر می برن و  غیر از اسلام هر دین دیگر ی در اقلیت است حقوق انها در این منطقه چگونه است؟

یک نگاه تاریخی به وضع دیگر ادیان  د رخاورمیانه می اندازیم چون به لحاظ تاریخی چندان اطلاعاتی ندارم می توانیم در  کتب تاریخی به دنبال ان بگردیم که وضع دیگر ادیان  در مقابل اسلام پس از پیدایش اسلام چگونه بوده است ایا  وضع انها سخت بوده ؟یا در  قرنهایی خوب و در قرنهایی بد؟ به طور کلی  ادیان دیگر در خاورمیانه چگونه بوده اند ؟

می توان اموزه های اسلام را نیز در این رابطه نگاه کرد  که  بسیار به ما کمک خواهد کرددر فقه اسلام دیگر ادیان به رسمیت شناخته شده اند که مثبت است زیرا انها در سرزمین های اسلامی می توانند زندگی کنند  و نمی توان به انها به خاطر دینشان  تعدی کرد البته ادیانی هستند که  به رسمیت شناخته نشده اند و اصلابه طور کلی انها را قبول ندارندولی به طور کلی اسلا م دینیاستکه ادیان دیگر راقبول دارد .اسلام برای کلیهادیان دیگر به علت زندگی در لوای اسلام و محافظت از انها  مالیات تعیین کرده است که از زمانهای قدیم اعمال می شده است که امروزه یا نیست یا کمتر دیدهمی شود و.صرف اینکه شما از دینهای دیگر هستید مالیات از شما اخذ نمی شود و این هم به این علت است که امروزه دنیا بر اساس دولت ملت تشکیل شده است و نه سرزمینهای اسلامی  بنابر این انها شهروند کشور هستند و به به خاطر دینشان مالیات نمی دهند  ولی مثل تمام افراد انم کشور مالیات شهروندی خود را می دهند.

به لحاظتاریخی و فقهی اگر بررسی کنیم زوایای زیادی برای ما روشن می شود .می خواهم امروز ببینم که در خاورمیانه وضعیت ادیان دیگر  به لحاظ حقوق بشر چگونه است ؟

ابتدا ببینیم که حقوق اقلیت ها چیست؟چگونه؟بنابراین اسنادی که برای حقوق اقلیت ها  ایجاد شده بررسی می کنیم مهمترین سند اعلامیه جهانی حقوق بشر است که به صراحت در ماده 2 ان می گوید که اقلیت دینی  یعنی مذهب عامل تبعیض نیست .و کلیه حقوق انسانی که در این اعلامیه امده است بدون هیچ تبعیضی  برای تمامی افراد می باشد پس صرف اینکه در خاورمیانه فردی  از دینی غیر از اسلام است نمی توان حقوق او را پایمال کردو تمامیحقوق امده شده در اعلامیه بایدبهاو تعلق گیرد

بنابراین افراد مذاهب دیگر در خاورمیانه حق زندگی امنیت  ازادی و رجوع به دادگاه صالح حق داشتن وکیل و ازادی عقیده و ازادی در مراسمات خودو...را دارندنمی توان  این حقوق را از انها سلب کرد .

طبق این سند ادیان دیگر به مانند خود مسلمانان باید از حقوق انسانی برخوردار باشند ولی به نظرم می رسد در جایی که خود مسلمانان  تحت بدترین وضعیت حقوق بشرند به نظر نمی رسد که  دیگر ادیان زندگی بهتری داشته باشند وضع حقوق بشر انها بدتر از مسلمانان است.افرادی از سر نااگاهی می گویند مثلا در سوئد یا هلند یا فرانسه مسلمانان در وضع بد حقوق بشری هستند توجه ندارن که همین مسلمانان  از کشور های خاورمیانه در رفته اند و به اروپا پناه برده اند وگرنه مرض ندارند که کشورهای اسلامی را ول کنند یا در کل عربستان یک کلیسا نیست ولی در هر جای اروپا مسلمانان مسجد زده اند بگذارید در مکه هم یک کلیسا باشد چطور در وسط پاریس مسجد است ولی در  مکه نمی تواند باشد در سراسر اروپا پر است از مراکز اسلامی که  فعالیت می کنند مردم را به اسلام می خوانند افتخار شما هم این است که مردم اروپا دسته دسته به اسلام  گرایش پیدا می کنند بگذارید مراکز مسیحی نیز در  سرزمین های اسلامی تبلیغ کندو مثلا در مدینه مرکزی برای  خودشان داشته باشند.

در هر صورت به لحاظ حقوق بشر وضع خاورمیانه برای اقلیت ها خوب نیست ودر جای جای ان نقض حقوق اقلیت ها می شودو باعث مهاجرت انها به  سرزمین های دیگر می شود.

به نظ می رسد با تحولات دموکراتیک در خاورمیانه  اینده بهتری برای اقلیت های باید متصور شویم زبرا دموکراسی مقدمه برای رعایت حقوق بشر در هر مکانی است .

این نوشتاری بحث کوچکی بود تا با مفهوم اقلیت بهتر اشنا شویم به چه کسانی افلیت می گویند؟مثالی اوردیم و زوایایی نیز روشن کردیم که اقلیت ها نیز باید زندگی کنند و در ارامش باشند امنیت و ازادی داشته باشندو بتوانند به مانند دیگر انسانها زندگی خوب و در صلحی داشته باشند.

درکشور خودمان ایرا ن گرچه مشکلات بسیاری برای اقلیت های دینی وجود دارد که در مقایسه با کشورهای خاورمیانه بهتر است و رفته رفته باید رشد پیدا کند. به طور مثال  در این جا و ان جا می شنویم که گروهی افراطی مثلا به کلیساها حمله کرده اتش زده غارت کرده اند و مسیحیان را کشته اند هیچوقت از این موارد در ایران دیده نمی شودو این جای تقدیر دارد که نسبت به ادیان از تسامح بیشتری در خاورمیانه برخورداریم سالهای بسیار زیادی ادیان دیگر در کنار مسلمانان در ایران زندگی کرده اند  گرچه چالشهایی نیز به وجود امده است.

در باب اقلیت های دینی در ایران بحث بسیار است می توان  به لحاظ تاریخی سیاسی واقتصادی فرهنگی بررسی کرد . که در ابواب بعدی به ان خواهیم پرداخت.

نظرات 1 + ارسال نظر
zohre چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 15:25 http://jenseman.blogsky.com

اولا تبریک میگم بابت مطالب مفیدی که گذاشتی امیدوارم که مردم ما را بتونن در مورد حق و حقوق خودشون آگاه بشن.
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد