humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

شرح ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر

 ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر

شرح ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر

  • No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر.(احدی د ر زندگی خصوصی .امور خانوادگی.اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخله خودسرانه واقع شود و شرافت و اسم و رسمشنباید مورد حمله  قرار گیرد. هر کس حق داردکه در مقابل این گونه  مداخلات  و حملات  مورد حمایت قانون قرار گیرد.)

این ماده دربارهحوزه خصوصی افراد است که بیان می کند که هر کس دارای یک حوزه خصوصی می باشد و هیچ کس نباید به ان حمله کند .

معنای خودسرانه را در ماده نهم به ان معنا گرفتم که مداخله ای خود سرانه  است که غیر قانونی باشد و البته گفتیم که قانون باید عادلانه باشد نه اینکه خود قانون ناعادلانه باشد.

همانطور که گفتم این ماده در باب حوزه خصوصی است در زمانهای قدیمحوزه خصوصی اصلا معنا نداشت شما در حوزه عمومی زندگی می کردین قبیله و نزادو طایفه ..حوزه خصوصی متعلق به دوران مدرن است در قدیمشما خانواده نداشتید بلکه قبیله و عشیره مبنا بودشما اقامتگاه شخص نداشتید بلکه باید در کنا رقبیله کنار پدر و مادر برادر زندگی کنید همه در کنار هم . شما به تنهایی اسم و رسم کمی داشتی این مذهب و طایفه و عشیره و قبیله بود که اسم ورسم داشت و شما فدای انها بودید .

در دوران جدید با از بین رفتن قبایلو طوایف و .. و امدن یک فهوم به نام دولت –ملت (کشور)شما متعلق به کشور بودید و در روابط این بسیار مهم و شما در حدو حدود ان  تعریف می شدید .

حوه خصوصی رشد کردو شما دارای محدوده ای شدید که در ان کسی حق مداخله نداشت  در این حوزه شما ازادی خود را داشتید.

حوزه خصوصی یکی از دست اوردهای مهم دنیای جدید و مدرنیته است.

گرچه امروزه کمتر کسی وجود دارد که قبول نداشته باشد ولی این حوزه خصوصی دارای چالش هایی است البته در  بودن ان دیگری شکی نیست بلکه محدوده انو نحوه عملکرد ما در این حوزه مهم است .

به طور مثال ایا هر کس حق دارد در حوزه خصوص خود با فرزندانش رفتار کند و نباید دولت در ان دخالت کند یا هر کسی می تواند  با همسرش برخورد کند .بزرگترین چالش نحوه دخالت دولت در حوزه خصوصی است که عده ای اعتقاد دارن که باید کم باشدو عده دیگری معتقدند که باید دولت در حوزه خصوصی بسیار  اشکارا دخالت و اعمال قدرت کند.

در اب حوزه خصوصی بسیار نظریات بحث برانگیزی است که بعدها به مرور به انها خواهیم پرداخت.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد