humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

حقوق بشر برای دنیای بهتر است

حقوق بشر برای دنیای بهتر است

چرا حقوق بشر باید داشته باشیم و به ان احترام بگذاریم؟چرا باید ان را رعایت کنیم؟

دو فرض را در نظر می گیریم

1.در دنیایی زندگی می کنیم که گروهی به زبان دیگری غیر از ما سخن می گوییم  افرادی در  این دنیا رنگ پوستشان متفاوت است گروهی خدای دیگری دارند افرادی ثروتمند تر از دیگرانند.در این دنیا انان که سفیدند بر ما حکومت می کنند ما را به  کارهای سخت وادار می کنند و خود  راحتی را می گزینند.

در این دنیا براحتی شما اگر اشتباهی انجام دهید شکنجه می شوید حق دفاع از خود را ندارید خیلی از  امکانات از شما به خاطر رنگ پوستتان یا عقیده خاصتان در با ب  زندگی و انسان و خدا دریغ کرده اند  در این دنیا افرادی حق  درس خواندن ندارند جنگ و خونریزی  براحتی اتفاق می افتد گروهی بر سر عقایدشان با گروهی دیگر می جنگد و زنانشان را به بردگی می برد براحتی به زنانشان تجاوز می کند.

در این دنیا شما حق ندارید که با  دختر ی که می خواهید ازدواج کنید هر کسی که پدر و مادر یا قبیله بخواهد باید بگیرید .

در این دنیا بسیاری از مردم فقیرند و بدبخت.

برای همه دارو غذا نیست هر که زورش بیستر از   بهر زندگی می کند و هر کسی که  ضعیف است در زیر پا له می شود .

شما حق مالکیت ندارید و از خود هیچگونه سرمایه ندارید .

هر کجا که دلتان می خواهد نمی توانید بروید باید اجازه بگیرید

هر شغلی را که دوست دارید نمی توانید داشته باشید.

گروهی که غالب است تمام نظرهایش را بر شما تحمیل می کند می گوید ان گونه باید باشی که من می گویم.وهکذا...

2.دنیایی را فرض می کنیم که همه با هم همانطور که در بالا گفتم متفاوتیم از رنگ و نزادو مذهبو قوم و قبیله و..ولی هیچ کس بر دیگری برتری ندارد همانگونه که من می توانم درس بخوانم تو هم می توانی .

اگر من می توانم  عقایدو سنت های خود را داشته باشم تو هم می توانی بر سر انها با همدیگر جنگ نمی کنیم .ثروت بین انسانها به عدالت توزیع شده است .

حق دارید برای خود مزرعه داشته باشید مالک  خانه و ماشین باشید.

هر کجا دوست دارید بروید.

با هر که دوست دارید ازدواج کنید.

ازادی و امنیت و ارامش دارید .

ترس و دغدغه ندارید که به خاطر عقایدو جنس و رنگ پوستتان و...مورد هجوم واقع می شوید  شما را درجه دوم نمی بینندوهکذا....

کدام یک از این دو دنیا را می پسندید؟

هر کس اندکی عقل و شعورعرفی داشته باشد  می خنددو می گوید معلوم است که در دنیای دوم می خواهم زندگی کنم .

دوباره می پرسم چرا در دنیای دوم؟

می گویید که بهتر است راحت ترم اسایش دارم لذت بخش تر است و..

دوبار نگاهی به اعلامیه جهانی حقوق بشر می اندازیمکدامیک ازمواد ان می گوید  همدیگر را بکشید ؟کدامیک می گوید به خاطر رنگ و جنس و مذهب ونزادو...حقوقتان باید پایمال شود؟کدامیک  از شما زندگی انسانی را دریغ می کند؟

می گویی شکنجه نباشد جنگ نباشد اموزش باشد رفاه و صلح باشد عدالت باشد مالکیت باشد شخصیت حقوقی باشد مساوات باشد ازادی و امنیت باشد.

مخالفان و منتقدان  حقوق بشر می گویند نه. ما این ها را قبول داریم ولی راه رسیدن به این عدالت و ازادی و امنیت و  ..راه و روشی است که ما ارائه می دهیم یا فرضا می گویند فرهنگ ما با فرهنگ شما متفاوت است و حقوق بشرمان نیز متفاوت خواهد بود.(مثل حقوق بشر اسلامی تصویبی در مصر)

در بالا نیز گفتم که ارزشهای حقوق بشر ارزشهایی است که جهانشمول است  همه خواستار عدالت در جهان و ازادی و  منع تبعیض  و اسایش و رفاه و اموزش هستند .

کیست که با انها مخالف باشد شما می توانید بگویید  رفاه المانی داریم و رفاه پاکستانی.خیر این درست نیست رفاه یکی است و ان به معنای ان چیزی است که عموم مردم جهان  می فهمند یعنی لوازم اولیه زندگی غذا و پوشاک و مسکن و کار خوب و مسافرت و خوش بودن با خانواده و رفتن به سینما و...این معنای رفاه است از بورکینافاسو تا استرالیا و  روسیه و قطب جنوب .وقتی زندگی  این طور باشد می گویید رفاه دارم. بیشتر شود می گویید رفاه و اسایشم خیلی بیشتر است.منع تبعیض در تمام دنیا یک معنی دارد  .اینطور نیست که در مصر بگویی که مسیحیان حق ندارن کلیسا در مرکز شهر داشته باشند این منع تبعیض مصری است و در جای دیگر مثل چین مسلمانان حق اجتماعی نداشته باشند و چینیها بگویند این تعریف ما از منع تبعیض است.

منع تبعیض در همه جهان  ودر نظر تمامی مردم جهان پاسخی همگرا دارد .اگر من که مسلمانم بخواهم به فرانسه بروم منع تبعیض را در این می دانم که با من ان طوری برخورد کنند که با مردم خود می کنند و مسیحی که از فرانسه به اینجا می اید می خواهد انطوری با او رفتار کنند که  با مردم خودشان می کنند.اگر مسیحیان در فرانسه ازادند که رعایت شعائر دینی خود را بکنند  بنده هم این حق را دارم(نه اینکه حجاب را ممنوع کنند).

مثلا در ماده 10حقوق بشر که امده است همه حق دارند که دعوایشان در دادگاه عادلانه و بی طرف و منصفانه و علنی باشد .در ک عموم مردم برزیل و پاسخ انها به علنی بودن و بی طرفی و مستقل بودن  دادگاه و انتظارشان نیز همان است که یک چینی از دادگاه دارد یا یک روستایی در مالاگا.

جهان سومی و چپ ها و پست مدرن ها می گویند هر ملتی فرهنگ مخصوص خود را دارد و ما فرهنگ خود را داریم.

خوب این درست است من حالا به شما می گویم که هر کس فرهنگ خود را دارد؟ پس در سودان که فقر و بدبختی و عدم امنیت و حقوق بشر و ازادی است انها هم  فرهنگ خود را دارند ایا حاضرید در ان فرهنگ زندگی کنید ؟

در این جا  خواهید گفت نه.انجا جنگ و فقر و بدبختی است تبعیض و نابرابری است.مسلمانان را در بعضی مناطق به قتل می رسانند.من نمی خواهم در انجا زندگی کنم.

حال بگویم در استرالیا شما حق دارید مسجد داشته باشید.در روز عاشورا دسته داشته باشید و در خیابان ازادانه  عزاداری کنید.به شما همانطور نگاه می کنند که به یک استرالیایی.همان حقوقی را دارید که تمام مردم ساکن انجا.فرق بین شما و دیگران نیست.می خواهید در انجا زندگی کنید؟فورا خواهید گفت بله.

اکثر مهاجرین و پناهندگان جهان از افغانستان و سودان و عراق و مالی و تانزانیا و این کشورهای فقیر و بدبخت و سنتی و ماقبل و مدرن به سمت المان و هلند و کانادا می روند.چرا؟به همان علتی که گفتم .

روشنفکران چپ را در سالهای دور به یاد بیاورید و همین طور سنت گرایان را.دم از بی روح بودن غرب و  حقوق بشر بدرد نمی خورد و جامعه صنعتی کاپیتالیست اشغال سرمایه داری می زدند اما از همان کشورها به همان دلایلی که به غرب نسبت می دادند فرار می کردند و می رفتند در دامان انها ازادانه رفت و امد می کردند و در دانشگاههای انهادرس می دادند و جالبتر از اینکه دوبار علیه همان حقوق بشر و دنیای مدرن  می نوشتند و می گفتند(البته از خصوصیات زیبای دنیای مدرن و لیبرال این است که منتقد و مخالف را در درون خود دارد تا دچار دیکتاتوری ایدئولوزی و فرهنگ نشود)

 

بنابراین می بینید که ما اگر از فرهنگ حقوق بشر صحبت می کنیم این فرهنگ برتر است .بهتر از دیگران است .

نتیجه می گیریم حقوق بشر جهانشمول است و فرهنگ بهتری است.

در نهایت مخالفان در سالیان دراز مثل  کمونیست ها که  از حقوق بشر و فرهنگ  مدرنیته شکست خوردند. گفتند شیوه ما  برای تحقق ان  با شما متفاوت است. کثیری از جهان سومی ها نیز حقوق بشر را قبول دارند. اکثر انها می گویند ما رعایت می کنیم .ولی اجازه نفس کشیدن را از ملتشان دریغ می کنند و هر روز فریاد می زنند که حقوق بشر  در کشور ما عالی است. عده قلیلی نیز مثل کوبا هنوز  بر این عقیده اند که ما شیوه خود را داریم که در بالا توضیح دادم. که  حقوق بشر جهانشمول است و پاسخ همگرایی در تمام جهان دارد.

در پایان می خواهم بگویم که غرب و دنیای مدرن هم چالشهای بسیاری دارد ولی این حقوق بشر که از دست اوردهایش می باشد ما را برای دنیایی بهتر فرا می خواند .

با حقوق بشر ما به دنیایی بهتر قدم می گذاریم راحتر با صلح و ازادی و عدالت زندگی  می کنیم رفاه داریم و اسایش و امید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد