humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

اعتصاب غذای 750تن از کردها در زندانهای ترکیه .انها چه می خواهند؟

اعتصاب غذای 750تن از کردها در زندانهای ترکیه .انها چه می خواهند؟

اعتصاب غذای 750تن از کردها در زندانهای ترکیه .انها چه می خواهند؟

ترکیه کشوری اسلامی در خاورمیانه با جمعیت کثیری از کردهادر جنوب و شرق کشور.فرهنگی متفاوت و زبانی دیگر.

وضعیت کردها در خاورمیانه جایی دیگر و بحثی مفصل می طلبد.در این نوشتا رمی خواهیم بگوییم که چرا 750 تن از کردها در زندانهای ترکیه در اعتصای غذا هستند ؟چه می خواهند؟

کردها سالیان سال است که با فروپاشی عثمانی و تقسیم  ان به کشورهای زیاد در اثر تشکیل دولت –ملت ترکیه(کشور)تعداد بی شماری از انها در این کشور افتادند و زندگی می کنند.

با اموزهای اتاترک(پدر ترکها)کشوری ترک زبان با فرهنگ خود تشکیل شدتاکید بر هویت ترک و حمله به سمت اموزهای دینی و گسترش فرهنگ غرب شالوده حکومتگران ترکیه شد.کشمکش سکولارها و مسلمانان  محافظه کار هیچکدام انها را به سمت حقوق مردم کرد ساکن ترکیه نکشاندو همیشه با اندک اختلافی  کردها را در تنگنا قرار  می دادند و از انها قبول ترک بودن  می خواستند.

کردها برای حق و حقوق خود سالها تلاش کردند هم از نوع مسالمت امیزش هم غیر ان .جنگیدن با هر چه که می توانستند کشتند و کشته دادند.بزرگترین زندان روزنامه نگاران ترکیه است که ان هم 70درصد کردها هستند رهبرشان اوجالان از سال 1999 در زندان است  وکلای او که برای دفاع نیز امده بودند در کنار او اب خنک می نوشند.

پ ک ک گروهی که مسلحانه هر روز در جنگ با ارتش ترکیه است  خون و خونریزی .

کردها ی ترکیه چه می خواهند که برای ان تا پای جان هم می روند؟

تعجب می کنم از کشوری که خود را پیشرو دموکراس اسلامی در خاورمیانه می داند؟ و به تمام مسلمانان  پیام می رساند که از الگوی من استفاده کنید؟ در حالی که کردها  جمعیت زیادی در ترکیه هستند از حقوق اولیه خود محرومند حق خواندن و نوشتن به زبان مادری خود را ندارند در مدارس به زبان کردی اموزش نمی بینند .در بالاترین مناصب حکومتی قرار نمی گیرنددر ارتش جایگاهی ندارند  در مجلس تا همین اواخر نماینده انچنانی نداشتند نسبت به مناطق دیگر ترکیه از فقر بیشتری رنج می برند حق  ازادی بیان و عقیده  ندارند یا اگرم  دارند ازادی پس از بیان ندارندبسیاری از روزنامه نگاران کرد در زندان هستند.بدرفتاری حکومت .ارزوی دولت ترکیه را برای رسیدن به اتحادیه اروپا از بین برد.حتی برای این ارزوی خود نیز حاضر نشدند حقوق انسانی انها را رعایت کنند.

گروه های کردی وجو دارند که خواهان جدایی از ترکیه هستند  که در این سالها از تعداد انها کاسته شده است و حالا بسیاری از انها خواستار  رعایت حقوق بشر در مورد خود هستند انها دموکراسی واقعی می خواهند .درنیمچه دموکراسی  ترکیه کردها جایگاهی ندارند انها برای ازادی و  حقوق بشر خود سالها ست که مبارزه می کنند .

دولت ترکیه باید دربرابر خواسته های به حق انها تسلیم شود و انها را شهروندان درجه دوم نباشند ازادی و امنیت  که حق انهاست درک کند زبان و فرهنگ انها را به رسمیت بشناسد و دردموکراسی واقعی را نشان دهد.

امروز ترکیه می خواهد الگو باشد اما رهبری که خود در درونش حقوق بشر را رعایت نمی کند کردها را از حقوق انسانی محروم می کندچگونه می تواند به دیگران اموزش مردم سالاری بدهد .

اعتصاب کنندگان غذا چند خواسته مشخص دارند بعضی از انها در شرایط کنونی قابل اعمال است و برای دیگر  خواسته هایشان دولت ترکیه با کردها به مذاکره بنشیند و این وضع را  در سالیان  اینده حل کند.

یکی از خواسته های زندانیان کردگفتار به زبان خود در دادگاههای ترکیه است هیچ دلیلی نمی بینم که انها در دادگاهها به زبان ترکی حرف بزنند.وزیر دادگستری  ترکیه قول داده است که می توانیم این خواسته را بررسی کنیم  وکردها راضی شوند .

دومین خواسته انهااموزش به زبان خود در مدارسشان است که کمی مشکل تر و پیچیده تر است .ولی به نظرم با تغییراتی در قانون اساسی توسط اردوغان نخست وزیر ترکیه و حزبش می توان ان را در اقدامی شجاعانه محقق کرد .یکی از خواسته های اصلی پ ک ک این گروه مسلح برای زمین گذاشتن اسلحه تحقق همین امر است.پ ک ک متاسفانه در بسیاری از مواقع دست به کارهای تروریستی زده است انفجارهایی در ترکیه انجام داده است که باعث کشته شدن شهروندان بی گناه شده است.تحقق این امر باعث گرفتن بهانه از پ ک ک می شود و می توان انها را به میز مذاکره اورد  و خون و خون ریزی را از مناطق شرقی و جنوبی ترکیه دور کرد.

خواسته بعدی زندانیان ازادی وکلا و اوجلان رهبر کردها ست به نظرم در این شرایط  این از طرف ترکیه قابل تحقق نمی باشد .زندانیان نمی توانند خواسته های بزرگی داشته باشند زیرا دولت ترکیه انها را قبول نمی کند .برای انها همین که  صدایشان به گوش جهانیان برسد و دادگاهها زبان انها به رسمیت بشناسند کافی است .باید تلاش خود را ادامه دهند تا در اینده به حقوق انسانی خود برسند.دولت ترکیه نیز باید از خود خویشتن داری نشان دهد و اگر به دنبال دموکراسی واقعی در کشور خود است به حقوق کردها توجه نشان دهد.

دراین روزها دولت ترکیه بسیار به بشار اسد در مورد نقض ازادی و حقوق بشر فشار می اورد ولی غافل است که در کشور خود کردها شرایط نابسامانی دارند اگر ترکیه در رفتارهای خود در جامعه جهانی صادق است باید حقوق کردها را به رسمیت بشناسد .

ترکیه در اینده نه چندان دور باید تکلیف خود را به اقلیت بزرگ کرد روشن کند و راه دموکراسی و ازادی و حقوق بشر را محکم تر بپذیرد.

پایان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد