humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

شرح ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

شرح ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

شرح ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

ماده18 اعلامیه جهانی حقوق بشر(هر کس حق دارد که از ازادی فکر وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن ازادی تغییر مذهب یا عقیده و نیز متضمن اظهار عقیده و ایمان می باشد و همچنین شامل تعلیمات و اجرای مراسم دینیاست.هر کس میتواند از این حقوق  منفردا یا اجتماعا و به طور کلی خصوصی یا عمومی برخوردار شود)

این ماده یکی از مواد مهم اعلامیه می باشد که چالشهای بسیاری  ایجاد کرده است و همینطور یکی از اساسی ترین  مواد می باشد اهمیت ان بر می گردد به اهمیت دین و عقاید در جوامع جهان.

دین و عقاید در جهان سنتی و گذشته از اهمیت فراوانی برخوردار بودند پایه های زندگی افرادبه شمار می رفتند ارزش فراوانی داشتندبر اساس دین  جنگهای بسیاری رقم زده شدعقاید بسیاری از تحولات دنیار را رقم زد.در گذشته انسانها بر اساس دین و عقیده شان شناخته می شدند احترام و عزت نه بر اساس انسان بودن بلکه دین و عقیده بود که  داور برتری انسانی بود.

گفتن این که انسانها برابرند عقیده و دین عامل برتری نیست در گذشته بی معنا و بی مفهوم بود سالها جنگ و خونریزی  و تجربیات بشر باعث به وجود امدن دنیای مدرن شد که اصل  حرفش این است که همه انسانها برابرند و هیچ عامل تبعیضی نداریم نه رنگ پوست نه زن و مرد بودن و نه همینطور عقیده و دین .

بسیار برای ادمیان گذشته سنگین بود که این را بپذیرند امروزه نیز در جوامع بسیار زیادی سخت است پذیرفتن عقاید دیگران .

دنیای مدرن حقوق بشر را به وجود اور تا این را بگوید که ادمیان متساویند عقاید با هم متفاوتند و نباید به خاطر ان همدیگر را بکشیم باید به دین و عقاید دیگران احترام بگذاریم عقیده و دین خود را به دیگران تحمیل نکنیم .نمونه هایی می اورم تا بهتر منظورم را برسانم.

در پاکستان اهل سنت به عقاید شیعیان احترام نمی گذارند و انها را  قتل عام می کنند در چین به عقاید متفاوت احترام گذاشته نمی شود در خاورمیانه به مسیحیان ظلم می شود درایرلند پروتستانها و کاتولیک ها سالها به جان هم افتاده اند در طول تاریخ نمونه های بسیار زیادی وجود دارد .

به طور کلی دنیای مدرن ای را میگوید1.هر انسانی عقیدهای دینی دارد و امکان دارد متفاوت با شما باشد2. به عقاید و دین دیگران احترام بگذاریم3.به خاطر عقیده و دین متفاوت به دیگران ظلم نکنیم و تبعیض قائل نشویم4.اجازه دهیم هر دین و عقیده در اعمال و سنت های خود ازاد باشد5.هر عقیده و دینی حق انتشار وحق گفتن و ابراز ان را دارد

امروز دراین دنیا شاید 20.25کشور نباشد که این  خصوصیات را داشته باشد بیشتر کشورها این موارد در انها از طرف حکومت یا خود مردم رعایت نمی شود در همان پاکستان دولت تاکید بر همزیتی سنیها با شیعیان می کند ولی مردم هنوز این فرهنگ را ندارند در کشور عربستان حکومت شیعیان را تحمل نمی کند .

مهاجرت و کوچ بسیاری از انسانها از کشورشان به کشورهای دیگر به خاطر ترس از عقایدو دینشان است.بسیاری از مسلمانان که در امریکا و اروپا زندگی می کنند از کشورهای اسلامی گریخته اند زیرا که عقیده متفاوتی داشتندبیشتر کشورهای غربی و پیشرفته هستندکه عقاید ودینهای متفاوت در انجا مسالمت امیز زندگی می کنند همه دینها و عقاید حق انتشار و بیان دارندو منعی برای ان نیست.

ازادی فکردر کشورهای عقب افتاده و دیکتاتوری وجود ندارند افکار متفاوت سرکوب می شود و قابل بیان نیست تحمل نمی کنند که کسی با انها متفاوت بیاندیشد یا دین دیگری داشته باشد یا عقیده دیگری غیر از عقیده عموم داشته باشد.

انسانها باید قبول کنند که انسانهایی هستند که غیر از ما فکر می کنند با ما فرق دارند باید بپذیرند که متفاوتند ما باید با انها زندگی کنیم بدون خشونت با همدیگر در کنار هم زندگی کنیم جا افتادن تحمل دیگران تسامح و تساهل در جامعه ای نشان دهنده پیشرفت جامعه می باشد .

همیشه به این فکر کرده ام که در امریکا قلب نیویورک پر از مساجد مسلمانان است ایا می توان روزی را تصور کرد که به طور مثال در مشهد و قم کلیسا و کنیسه باشد و کسی کاری نداشته باشد ان جا را اتش نزند.روزی که عقاید و ارا و افکار ودینهای مختلف در یک شهر کنار هم زندگی کردند و جنگ وخونریزیو تبعیضی بین انها نبود این شهر را میتوان یک شهر پیشرفته و مردن و ازاد تلقی کرد.

فرهنگ و افکار مردم ایران پذیرای چنین تنوع فرهنگی واختلاف عقیده و فکر را نداردسالها طول می کشد که اموزش به این مردم داده شود نسلهای متمادی باید زحمت کشیده شود تا اینکه بتوان در این جا براحتی زندگی کرد.

با سپاس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد