humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

humanrights(حقوق بشر)

حقوق بشر بدون هیچ عامل تبعیضی برای تمامی انسانها می باشد و همه حق برخورداری از ان را دارند .

حق رای

تاریخچه حق رای

تاریخچه

در سال ۱۸۴۸ جنبش حق رأی زنان در ایالات متحده ٱمریکا به یک جنبش اجتماعی گسترده تبدیل شد. در سال ۱۸۹۳، نیوزیلند نخستین کشوری بود که حق رأی زنان را به رسمیت شناخت.امروزه جز بوتان، برونئی، عربستان سعودی و واتیکان؛ دیگر کشورها حق زنان برای شرکت در انتخابات را به رسمیت شناخته‌اند.

در کشورهای مختلف

حق رأی زنان در نیوزیلند

نیوزیلند نخستین کشور مستقلی بود که حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. در سال ۱۸۹۳، قانون انتخابات به نفع مشارکت سیاسی زنان تغییر یافت و در سال ۱8۹۳ زنان برای نخستین بار در انتخابات ملی آن کشور شرکت کردند. کیت شپارد و ماری آن مولر از مهم‌ترین رهبران هواخواه حق رأی زنان در نیوزیلند بودند. تا سال ۱۹۱۹، زنان در نیوزیلند حق نامزدی در مجلس را نداشتند. نخستین زنی که در مجلس نیوزیلند به نمایندگی برگزیده شد، الیزابت مک کومب بود.

حق رأی زنان در بریتانیا

در سال ۱۸۶۶، دادخواستی به مجلس بریتانیا ارائه شد که در آن زنان بریتانیا تقاضا کرده بودند قانون انتخابات تغییر کند و حق رأی کامل زنان را نیز دربرگیرد.این دادخواست تحت اعتراض خشونت‌بار مخالفینی قرار گرفت که معتقد بودند؛ حق رأی زنان بزرگ‌ترین خطرات برای انگلستان به همراه خواهد آورد. پارلمان بریتانیا، نخست عقیده داشت که دخالت زنان در سیاست، زندگی سیاسی را مبتذل کرده و در عین حال ثبات خانواده را از میان می‌برد؛ بنابراین به دادخواست عمل نکرد.در سال ۱۸۶۷، نخستین جامعه ملی حق رأی زنان تأسیس گردید. اعضای این جامعه که به سافروجت‌ها معروف گردیدند؛ خود را هواخواه حق رأی زنان می‌دانستند.سافروجت‌ها تا پایان قرن نوزدهم برای دادن حق رأی به زنان بیش از چهل دادخواست به پارلمان بریتانیا ارائه دادند که تا سال ۱۹۰۰ به طول انجامید. در سال ۱۹۰۳ جنبش حق رأی زنان توسعه بیشتری یافت و تظاهرات خیابانی و راهپیمایی‌های فراوانی را در بر گرفت.در یک اجتماع فضای باز که در ماه ژوئن ۱۹۰۸ در لندن برپا گردید، بیش از پانصدهزار زن طرفدار حق رأی زنان حضور یافتند. امیلین پانکهرست از شخصیت‌های برجسته هواخواه حق رأی زنان بود که برای اجتماعات بزرگی از مبارزات زنان انگلیسی صحبت کرد. امیلین پانکهرست معتقد بود که حق رأی زنان، زندگی سیاسی را اساساً دگرگون خواهد کرد، و حس جدید نوع‌دوستی و اخلاق را به وجود خواهد آورد. در سال ۱۹۱۰، آلیس پین و هریت استنتون بلچ در مبارزات زنان در بریتانیا شرکت کردند که پیوند عمیقی بین سافروجت‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ایجاد کرد. برخی مبارزات سافروجت‌ها در بریتانیا با خشونت همراه بود؛ چندین کلیسا نابود گردید، و نخست‌وزیر اسکویت چندبار مورد سوءقصد قرار گرفت. بسیاری از طرفداران حق رأی زنان زندانی شدند که باعث شروع اعتصاب سراسری زنان بریتانیا شد. سرانجام در سال ۱۹۱۸، بریتانیا حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. سن رأی برای زنان بریتانیا بالای ۳۰ سال بود در حالی که مردان می‌توانستند پس از ۲۰ سالگی در انتخابات شرکت کنند. در سال۱۹۲۱، حدود یک سوم زنان بریتانیا برای نخستین بار در انتخابات ملی شرکت کردند. پس از به دست آوردن حق رأی زنان در سال ۱۹۱۸، جنبش‌های طرفدار حقوق زنان در انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی رو به زوال گذاشتند و زنان انقلابی بیشتر جذب جنبش‌های دیگر ضدفاشیسم می‌گردیدند.

حق رأی زنان در ایالات متحده آمریکا

در سال ۱۸۲۰ بیش از دوهزار زن آمریکایی به دولت ایالات متحده آمریکا تقاضانامه‌ای ارائه کردند و در آن خواستار اعطای حق رأی برابر با مردان شدند.این تقاضانامه مورد اعتنای دولت آمریکا واقع نشد. آلیس پین و هریت استنتون بلچ دو زن آمریکایی بودند که در مبارزات زنان در بریتانیا و آمریکا شرکت فعال داشتند. در سال ۱۹۱۰، زنان آمریکا راهپیمایی‌ها و تظاهرات وسیعی را در نیویورک، ماساچوست و نیوجرسی سازمان دادند.در سال ۱۹۲۰ ویلسون رییس جمهور ایالات متحده، نوردهمین متمم قانون اساسی آن کشور را به مجلس سنا رساند که بر اساس آن تمام زنان ایالات متحده آمریکا برای اولین بار حق رأی برابر با مردان می‌یافتند.

حق رأی زنان در ایتالیا

در سال ۱۹۱۹ نخستین دادخواست زنان ایتالیایی برای حق رأی به مجلس ایتالیا ارائه شد. در سال ۱۹۲۵، ارزش رأی زنان نصف مردان بود. با به قدرت رسیدن موسولینی، زنان از شرکت در انتخابات منع شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، زنان ایتالیا حق رأی برابر با مردان کسب کردند.

حق رأی زنان در آلمان

حق رأی زنان در فرانسه

شارل دوگل در سال ۱۹۴۴ برای نخستین بار حق رأی زنان در فرانسه را به رسمیت شناخت.

حق رأی زنان در هند

در هند، ساروجینی نایدو از رهبران کسب حق رأی برای زنان بود.کنگره ملی هند به رهبری مهاتما گاندی از حق رأی زنان پشتیبانی می‌کرد. پس از استقلال هندوستان، در سال ۱۹۵۰، زنان هندی برای نخستین بار حق رأی به دست آوردند.

حق رأی زنان در اندونزی

حق رأی زنان در ژاپن

در سال ۱۹۱۹، در ژاپن، ایشیواکا فوسائه نخستین انجمن طرفدار حق رأی زنان را تأسیس کرد. این انجمن گردهمایی‌های بسیاری را ترتیب می‌داد و زنان را نسبت به اهمیت مشارکت سیاسی آگاه می‌کرد. در سال ۱۹۲۰ یکی از دو حزب اصلی ژاپن، از حق رأی زنان پشتیبانی کرد. در سال ۱۹۲۴ ارتش ژاپن تمام جنبش‌های اجتماعی مردم‌سالاری و فمنیستی را سرکوب کرد. در سال ۱۹۴۵ نیروهای متفقین، ژاپن را شکست دادند. در سال ۱۹۴۷ تظاهرات سراسری در ژاپن به طرفداری از حق رأی زنان سازمان‌دهی شد. سرانجام در سال ۱۹۴۸، قانون اساسی جدید ژاپن حق رأی برابر زنان را به رسمیت شناخت.

حق رأی زنان در چین

مائو از طرفداران جنبش هواخواه حق رأی زنان در چین بود. پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، زنان برای نخستین بار حق شرکت در انتخابات را یافتند.

حق رأی زنان در نیجریه

حق رأی زنان در پرو

حق رأی زنان در ایران

پس از پیروزی انقلاب مشروطه ایران در سال ۱۹۰۶، مجلس نمایندگان مردم در تهران گشوده شد. مردم ایران برای نخستین بار با انتخاب نمایندگان خود برای حضور در مجلس شورای ملی، در امور سیاسی مشارکت مستقیم پیدا کردند.در نخستین نظام‌نامه انتخابات مجلس شورای ملی، زنان از حق رأی اعم از انتخاب شدن یا انتخاب کردن محروم شدند. در نظام‌نامه مجلس شورا زنان، خارج شدگان از دین اسلام، دیوانگان، تبعه خارجه، دزدان و قاتلین، گدایان و متکدیان و اشخاصی که کمتر از ۲۰ سال داشتند؛ فاقد حق رأی شناخته شدند.

در سال ۱۳۲۲ طرح اعطای حق رای به زنان از سوی نمایندگان حزب توده آذربایجان در مجلس ارائه شد[۱].

محمد مصدق، در قانون انتخاباتی همچنان زنان را از حق رأی محروم دانسته بود؛ وقتی مشاوران مصدق با این استدلال که در قانون اساسی همه شهروندان برابرند، اعطای حق رأی به زنان را پیشنهاد کردند، علما با حمایت طلاب و بزرگان اصناف اعتراض کردند که در شرع اسلام حق رأی فقط به مردان داده شده است.[۲] کاشانی نیز تأکید کرد که دولت باید حتماً از دادن حق رأی به زنان جلوگیری کند، چرا که آنان باید در خانه بمانند و به وظیفه اصلی خودشان یعنی خانه‌داری و پرورش فرزند بپردازند.[۳] در دور دوم مجلس شورای ملی؛ ماده چهارم نظام‌نامه انتخابات به بحث و بررسی رسید. در این جلسه، محمدتقی وکیل‌الرعایا نماینده مردم همدان از حق رأی زنان پشتیبانی کرد و در مخالفت با نظام‌نامه انتخابات سخن گفت. سپس ذکاءالملک و حسن مدرس در مجلس سخن گفتند و حق رأی زنان را مورد نکوهش قرار دادند. حسن مدرس، استدلال کرد که قوانین موجود به خوبی حقوق زنان را حفظ می‌کند و هشدار داد که اعطاء حق رأی به زنان به بی‌ثباتی سیاسی، فساد مذهبی و هرج و مرج اجتماعی خواهد انجامید.[۴] هنگامی که طلاب قم برای مخالفت و اعتراض با پیشنهاد اعطای حق رأی به زنان به خیابان‌ها ریختند، یک نفر کشته و دوازده تن مجروح شدند.

در سال ۱۹۶۲، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در هیئت دولت ایران به تصویب رسید. بر اساس این لایحه، زنان برای نخستین بار اجازه شرکت در انتخابات و نامزد شدن برای انتخابات را پیدا می‌کردند. روح الله خمینی جلسه‌ای در قم تشکیل داد و سرانجام تصمیم به ارسال تلگراف به محمدرضا شاه پهلوی در جهت به مخالفت با سه بند لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی از جمله اعطای خق رای به زنان ایرانی گرفت که اصل مربوط به حق رأی زنان از مهمترین اعتراضات وی بود[۵]. محمدرضاشاه، تصمیم‌گیری در این مورد را به دولت اسدالله علم واگذار کرد. اسدالله علم در یک سخنرانی حرکت‌های علیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را حرکات مرتجع و مخالف ترقی زنان دانست. با این حال در آستانه انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله خمینی مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان را مطابق قوانین اسلام تلقی کرد و با مشارکت سیاسی زنان مخالفت نکرد. [۶].

حق رأی زنان در اسرائیل

زنان از جمله اعضای مجمع موقت ملی اسرائیل بودند. اعضای این مجمع منشور استقلال اسرائیل را بر اساس منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد و تساوی کامل میان زنان و مردان و اصل جدایی دین از سیاست، در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی (۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ خورشیدی) تصویب و امضا کردند. زنان در کشور اسرائیل از تساوی کامل با مردان در تمام زمینه‌ها منجمله در حق رای برخوردارند. اسرائیل نخستین کشور در خاورمیانه بود که یک زن سیاست‌مدار توانست در آن به مقام نخست وزیری برسد.

حق رأی زنان در عربستان سعودی

دولت عربستان سعودی تا کنون حق رأی زنان را در انتخابات‌ها به رسمیت نشناخته است. علمای وهابی این تصمیم دولت را تایید کرده و رأی دادن زنان را موجب فساد و خلاف عفت دانسته‌اند. رییس دولت عربستان سعودی اعلام کرد که زنان فاقد صلاحیت لازم برای قضاوت درباره نامزدهای انتخاباتی هستند. هر چند برخی دیگر از نمایندگان اظهار کردند که ممنوعیت رأی در عربستان سعودی به این دلیل است که اکثر زنان این کشور شناسنامه ندارند.[۷]

حق رأی زنان در عمان

در انتخابات مجلس شورا عمان که در سال ۲۰۰۳ انجام پذیرفت، زنان برای نخستین بار اجازه شرکت داشتند. در این انتخابات ۹۵ هزار زن عمانی شرکت کردند و پانزده زن نامزد انتخابات بودند.[۸]

حق رأی زنان در بحرین

نخستین انتخابات بحرین در سال ۱۹۷۳ برگزار شد که در آن تنها مردان حق رأی داشتند. در سال ۲۰۰۲، دولت بحرین برای نخستین بار از مشارکت سیاسی زنان در انتخابات پشتیبانی کرد؛ در انتخابات شورای شهر که در همان سال برگزار شد، زنان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داشتند. با این حال، هیچ یک از زنان نامزد شده به شورای شهر بحرین، راه نیافت.[۹]

حق رأی زنان در امارات متحده عربی

در انتخابات دسامبر سال ۲۰۰۶، زنان حق رأی داشتند.[۱۰]

الگوهای رأی دادن زنان

الگوهای رأی دادن زنان در کشورهای غربی

در اروپا، مطالعات نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان زن گرایش بیش‌تری به محافظه‌کاری دارند. در بریتانیا، زنان بیشتر از مردان به حزب کارگر رأی می‌دهند. در انتخابات اخیر ایالات متحده آمریکا، زنان به نسبتی بیش از مردان به حزب دموکرات رأی داده‌اند و زنان جوان بیش‌تر متمایل به دموکرات‌ها بوده‌اند.

سال اعطای حق رای به زنان در کشورهای مختلف

برای مرتب سازی بر اسای تاریخ روی "سال اعطای رای" کلیک کنید.

کشور سال اعطای حق رای به زنان
Flag of Afghanistan.svg افغانستان 1963
Flag of Albania.svg آلبانی 1920
Flag of Algeria.svg الجزایر 1962
Flag of Andorra.svg آندورا 1970
Flag of Angola.svg آنگولا 1975
Flag of Argentina.svg آرژانتین 1947
Flag of Armenia.svg ارمنستان 1917
Flag of Aruba.svg آروبا نامعلوم
Flag of Australia.svg استرالیا 1902
Flag of Austria.svg اتریش 1919
Flag of Azerbaijan.svg جمهوری آذربایجان 1918
Flag of the Bahamas.svg باهاما 1960
Flag of Bahrain.svg بحرین 2002
Flag of Bangladesh.svg بنگلادش 1972
Flag of Barbados.svg باربادوس 1950
British Windward Islands 1951
Flag of Belarus.svg بلاروس 1919
Flag of Belgium (civil).svg بلژیک 1919/1948
Flag of British Honduras.svg بریتانیا هندوراس 1954
Flag of Benin.svg بنین 1956
Flag of Bermuda.svg برمودا 1944
Flag of Bhutan.svg پادشاهی بوتان 1953
Flag of Bolivia.svg بولیوی 1938
Flag of Botswana.svg بوتسوانا 1965
Flag of Brazil.svg برزیل 1931
Flag of Brunei.svg برونئی 1959
Flag of Bulgaria.svg بلغارستان 1938
Flag of Upper Volta.svg جمهوری ولتا علیا 1958
پرچم بریتانیا برمه 1922
Flag of Burundi.svg بروندی 1961
Flag of Cambodia.svg کامبوج 1955
Flag of Cameroon.svg کامرون 1946
Flag of Canada-1868-Red.svg کانادا 1917
Flag of Cape Verde 1975.svg کیپ ورد 1975
Flag of the Cayman Islands.svg جزایر کیمن نامعلوم
Flag of the Central African Republic.svg جمهوری آفریقای مرکزی 1986
Flag of Chad.svg چاد 1958
Flag of Chile.svg شیلی 1934
Flag of the People's Republic of China.svg چین 1947
Flag of Colombia.svg کلمبیا 1954
Flag of the Comoros.svg کومور 1956
Flag of Zaire.svg زئیر 1967
Flag of the Republic of the Congo.svg جمهوری کنگو 1963
Flag of the Cook Islands.svg جزایر کوک 1893
Flag of Costa Rica.svg کاستاریکا 1949
Flag of Cote d'Ivoire.svg ساحل عاج 1952
Flag of Cuba.svg کوبا 1934
Flag of Cyprus.svg قبرس 1960
Flag of Czechoslovakia.svg چکسلواکی (امروز: جمهوری چک, اسلواکی) 1920
Flag of Denmark.svg دانمارک (Then including ایسلند) 1915
Flag of Djibouti.svg جیبوتی 1946
Flag of the Dominican Republic.svg جمهوری دومینیکن 1942
Flag of Ecuador.svg اکوادور 1929
Flag of Egypt.svg مصر 1956
Flag of El Salvador.svg السالوادور 1939
Flag of Equatorial Guinea.svg گینه استوایی 1963
Flag of Estonia.svg استونی 1917
Flag of the Falkland Islands.svg جزایر فالکند نامعلوم
Flag of Fiji.svg فیجی 1963
Flag of Finland.svg فنلاند 1906
Flag of France.svg فرانسه 1944
Flag of French Polynesia.svg تاهیتی نامعلوم
Flag of Gabon.svg گابون 1956
Flag of The Gambia.svg گامبیا 1960
Flag of Georgia.svg گرجستان 1918
 جمهوری وایمار 1918
Flag of Ghana.svg غنا 1954
Flag of Gibraltar.svg جبل طارق نامعلوم
Flag of Greece (1822-1978).svg یونان 1930 (باسوادان، انتخابات محلی), 1952 (نامشروط)
Flag of Greenland.svg گرینلند نامعلوم
Flag of Guam.svg گوآم نامعلوم
Flag of Guatemala.svg گواتمالا 1946
Flag of Guernsey.svg گرنزی نامعلوم
Flag of Guinea.svg گینه 1958
Flag of Guinea-Bissau.svg گینه بیسائو 1977
Flag of Guyana.svg گویان 1953
Flag of Haiti.svg هائیتی 1950
Flag of Honduras.svg هندوراس 1955
Missing Blue Ensign.svg هنگ کنگ 1949
Flag of Hungary.svg مجارستان 1918
Flag of India.svg هند 1947
Flag of Indonesia.svg اندونزی 1937
State Flag of Iran (1925).svg ایران 1963
Flag of Iraq (1963-1991).svg عراق 1980
Flag of the Isle of Man.svg جزیره من 1881
Flag of Israel.svg اسرائیل 1948
Flag of Italy.svg ایتالیا 1946
Flag of Jamaica.svg جامائیکا 1944
Flag of Japan.svg ژاپن 1947
Flag of Jersey.svg جرسی نامعلوم
Flag of Jordan.svg اردن 1974
الگو:Country data Kazakh 1924
Flag of Kenya.svg کنیا 1963
Flag of Kiribati.svg کیریباتی 1967
Flag of North Korea.svg کره شمالی 1946
Flag of South Korea.svg کره جنوبی 1948
Flag of Kuwait.svg کویت 2005
الگو:Country data Kyrgyz 1918
Flag of Laos.svg لائوس 1958
Flag of Latvia.svg لتونی 1917
Flag of Lebanon.svg لبنان 1943 (تحصیلات ابتدایی). 1952 (نامشروط)
Flag of Lesotho.svg لسوتو 1965
Flag of Liberia.svg لیبریا 1946
Flag of Libya.svg لیبی 1964
Flag of Liechtenstein.svg لیختن‌اشتاین 1984
Flag of Lithuania.svg لیتوانی 1917
Flag of Luxembourg.svg لوکزامبورگ 1919
Flag of Macau.svg ماکائو نامعلوم
Flag of Madagascar.svg ماداگاسکار 1959
Flag of Malawi.svg مالاوی 1961
Flag of Malaysia.svg مالزی 1957
Flag of Maldives.svg مالدیو 1932
Flag of Mali.svg مالی 1956
Flag of Malta.svg مالت 1947
Flag of the Marshall Islands.svg جزایر مارشال 1979
Flag of Mauritania.svg موریتانی 1961
Flag of Mauritius.svg موریس 1956
Flag of Mexico.svg مکزیک 1947
Flag of the Federated States of Micronesia.svg ایالات فدرال میکرونزی 1979
Flag of Moldova.svg مولداوی 1918
Flag of Monaco.svg موناکو 1962
Flag of Mongolia.svg مغولستان 1924
Flag of Morocco.svg مراکش 1963
Flag of Mozambique.svg موزامبیک 1975
Flag of Namibia.svg نامیبیا 1989
Flag of Nauru.svg نائورو 1968
Flag of Nepal.svg نپال 1951
Flag of the Netherlands.svg هلند 1919
Flag of New Zealand.svg نیوزیلند 1893
Flag of Nicaragua.svg نیکاراگوئه 1955
Flag of Niger.svg نیجر 1948
Flag of Nigeria.svg نیجریه 1958
Flag of Norway.svg نروژ 1913
Flag of Oman.svg عمان 2003
Flag of Pakistan.svg پاکستان 1947
Flag of Palau.svg پالائو 1979
Flag of Panama.svg پاناما 1941
Flag of Papua New Guinea.svg پاپوآ گینه نو 1964
Flag of Paraguay.svg پاراگوئه 1961
Flag of Peru.svg پرو 1955
Flag of the Philippines.svg فیلیپین 1937
Flag of the Pitcairn Islands.svg جزایر پیت‌کرن 1838
Flag of Poland.svg لهستان 1917
Flag of Portugal.svg پرتغال 1931
Flag of Puerto Rico.svg پورتوریکو 1929
Flag of Qatar.svg قطر 1997
Flag of Romania.svg رومانی 1938
Flag of Russia.svg روسیه 1917
Flag of Rwanda.svg روآندا 1961
Flag of Saint Helena.svg سینت هلینا نامعلوم
Flag of Samoa.svg ساموآ نامعلوم
Flag of San Marino.svg سن مارینو 1959
Flag of Sao Tome and Principe.svg سائوتومه و پرینسیپ 1975
Flag of Saudi Arabia.svg عربستان سعودی زنان حق رای ندارند
Flag of Senegal.svg سنگال 1945
Flag of the Seychelles 1976.svg سیشل 1948
Flag of Sierra Leone.svg سیرا لئون 1961
Flag of Singapore (1946-1959).svg سنگاپور 1947
Flag of the Solomon Islands.svg جزایر سلیمان 1974
Flag of Somalia.svg سومالی 1956
Flag of South Africa.svg آفریقای جنوبی 1930 (سفیدها); 1968 (سایررنگ‌ها); 1984 (هندی‌ها); 1994 (سیاهان)
Flag of Spain.svg اسپانیا 1931
Flag of Sri Lanka.svg سری‌لانکا 1931
Flag of Sudan.svg سودان 1964
Flag of Dutch Guyana.svg هلندی گویان 1948
Flag of Swaziland.svg سوازیلند 1968
Flag of Sweden.svg سوئد 1921
Flag of Switzerland.svg سوئیس 1971
Flag of Syria.svg سوریه 1949
Flag of the Republic of China.svg جمهوری چین 1947
الگو:Country data Tajikestan 1924
Flag of Tanzania.svg تانزانیا 1959
Flag of Thailand.svg تایلند 1932
Flag of East Timor.svg تیمور شرقی 1976
Flag of Togo.svg توگو 1945
Flag of Tonga.svg تونگا 1960
Flag of Trinidad and Tobago.svg ترینیداد و توباگو 1946
Flag of Tunisia.svg تونس 1959
Flag of Turkey.svg ترکیه 1930
Flag of Turkmenistan.svg ترکمنستان 1924
Flag of Tuvalu.svg تووالو 1967
Flag of Uganda.svg اوگاندا 1962
الگو:Country data Ukrainian 1919
Flag of the United Arab Emirates.svg امارات متحده عربی 2006
Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا) با ایرلند 1918
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا 1920
Flag of Uruguay.svg اروگوئه 1927
Flag of Uzbekistan.svg ازبکستان 1938
Flag of Vanuatu.svg وانواتو 1975
Flag of Venezuela.svg ونزوئلا 1946
Flag of Vietnam.svg ویتنام 1946
Flag of South Yemen.svg یمن جنوبی 1967
Flag of Zambia.svg زامبیا 1962
Flag of Zimbabwe.svg زیمباوه 1919
Flag of SFR Yugoslavia.svg یوگسلاوی 1945


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد